Praise.


0


Dear God, today I woke up, I am alive, I am healthy. Can't ask for more. Thank you.

Ucaptama.


0


"Aku maafkan ko kalau ko kutuk aku depan2 la. Kalau ko ada kutuk aku belakang2 aku mmg tak maafkan la. Ko tunggu la kat padang masyhar nanti".

itu ayat pertama yang aku jawab jika ada hamba Allah ucap dan minta maaf dari aku.

aku memang bukan pemaaf
tapi aku tau
Nabi pon ampunkan umatnya

cuma--
kadang-kadang--
terfikir--

manusia memang
mudah buat salah
mudah buat silap
mudah berkata-kata
mudah mengikut kata hati

aku memang bukan penyabar
tapi aku tau
sabar itu separuh dari Iman

manusia memang
cepat buat pendapat
cepat buat tafsiran
cepat buat penyampaian
cepat buat kesimpulan

jadi--

apa aku fikir
apa aku kata
apa aku buat

aku ikut otak
aku ikut akal
aku ikut fitrah

setiap perkara baik buruk 
perlu ada sempadan
perlu ada batasan
perlu ada pengajaran

kerana itu cara untuk membuat seseorang penghargai seseorang
kerana itu cara untuk membuat seseorang pengerti harga sebuah perasaan

Sedar.


0

Kita kan, selalu je nak cepat.
Tambah-tambah kalau time nak kejar sesuatu kerja atau perkara. Sampai solat pun kalau boleh nak cepat-cepat, ekspes. Bacaan pon ulang ayat yang sama je setiap waktu. Bahkan kadang-kadang surah sama setiap rakaat.

Tak pon lengah-lengahkan.
"Takpe, lambat lagi nak habis waktu".
Konon-kononnya takut terlepas benda yang kita sedang buat.
"Sat laa, part best ni..."
"Baru azan je tu. Sempat lagi sikit ni..."

Kita tak sedar.
Sebenarnya Allah yang kita sembah semasa solat itulah yang memberikan kejayaan atau kegagalan pada satu-satu perkara yang kita kejarkan sangat tu...


July, 9, 2013.
6 Ramadhan, 1434H.
Khadimul Quran.

Peringatan: 10 kesalahan ketika Ramadhan.


2

1. Tidak sahur.

2. Sahur terlalu awal.

3. Terlebih tidur.

4. Berbuka secara buffet sampai buncit.

5. Membazar hingga membazir.

6. Sambut Hari Raya mengalahkan Ramadhan.

7. Solat tarawih tapi tak qiamullail pada laylatul qadr.

8. Puasa tapi tak solat.

9. Sibuk beribadah, lupa cari ilmu.

10. Gagal upgrade iman selepas lalui Ramadhan.


Ramadhan Kareem!

Selamat berpuasa. 

Let us make this Ramadhan is the best Ramadan ever!

Ikhlas Lillahi Ta'ala.

xDx